Friday 21 August 2015

Ulasan Jurnal : Pencapaian BM Pelajar CP dalam Peperiksaan Menengah Rendah (PMR)

 Ulasan Akademik
     Di Malaysia pencapaian BM dinilai secara formal melalui peperiksaan. Pelajar CP mengikuti kurikulum yg sama dgn pelajar tipikal dan mereka juga menduduki peperiksaan PMR. Masalah utama pelajar cp adalah kebolehcapaian dalam memperoleh input bahasa yang mencukupi pada usia yg tepat. Bagi kebanyakan pelajar cp dgn ibu bapa tipikal, kemudahan bahasa begitu terhad pada awal kerana bahasa pertuturan dan bahasa isyarat tidak digunakan. Hal ini akan membataskan kemudahan mereka memperoleh makna perkataan melalui maklumat bahasa berbanding pelajar tipikal. Oleh itu, pengetahuan pelajar cp mengenai makna perkataan akan menjadi kurang yg akan menyebabkan kefahaman ke atas kandungan teks menjadi sukar. Tatabahasa pelajar cp juga dilihat sangat lemah berbanding pelajar tipikal. 
     Selain itu, isu berkenaan dengan tahap kesukaran teks yang digunakan untuk menentukan tahap bacaan pelajar. Keadaan ini menyebabkan pelajar cp mengalami kegagalan dalam memproses maklumat linguistik melalui pendengaran . Apabila format PMR terlalu umum, maka pelajar cp ini tidak dapat mentafsirkan setiap maklumat yang diperolehi. Memandangkan pelajar cp sukar memahami perkataan yg abstrak, frasa dan ayat yg terdapat di dlm arahan dan item soalan peperiksaan juga menjadi penghalang bagi pelajar cp ini untuk memahami dan memberi respon terhadap soalan yang diberi. 

Dapatan Kajian:
     Dari dapatan yang diperolehi, menunjukkan bahawa pelajar cp masih lemah dalam menguasai Bahasa Melayu dengan baik. Kebanyakan pelajar cp menunjukkan pencapaian akademik yang lebih rendah. Bagi pelajar cp, mempelajari Bahasa Melayu merupakan satu kerja yg amat sukar kerana Bahasa Melayu adalah bahasa kedua mereka. Peratusan jelas menunjukkan bahawa pelajar cp menghadapi masalah untuk membaca dan menjawab soalan-soalan berbentuk bahasa. Implikasinya, mereka tidak dapat menjawab soalan dengan betul.
     Secara umumnya, pelajar cp ini mempunyai idea tetapi mereka tidak berupaya untuk menyampaikan idea-idea tersebut dalam bentuk tulisan. Mereka tidak dapat menguasai perkara asas dalam tatabahasa. Mereka juga jarang menggunakan kata imbuhan dalam penulisan selain dari sistem ejaan. Tiada calon yang mendapat gred A kerana tanpa kecekapan bahasa, pelajar cp sukar untuk berjaya dlm akademik berbanding dgn pelajar lain.

Cadangan :
     1. Pembacaan berulang mampu meningkatkan kefasihan membaca dalam kalangan pelajar cp. Pelajar membaca berulang kali ayat yg pendek dan bermakna sehingga mencapai kefahaman.
     2. Memberi motivasi yg tinggi kepada pelajar cp yg minat membaca kerana kerajinan dan ketekunan seseorang mampu menambahbaik kemahiran bahasa. Peranan guru agar lebih melibatkan diri dan fokus kepada pelajar yg mempunyai kebolehan dalam berbahasa.
     3. Membiasakan pelajar cp ini dengan format peperiksaan supaya mudah mereka mengaplikasikan di dalam peperiksaan yg sebenar.
     4. Melaksanakan program berkaitan dengan bahasa supaya pelajar cp boleh memanfaatkan aktiviti dengan pelbagai program yg berkaitan dengan bahasa.
     5. Melaksanakan ujian dalam bahasa tahap demi tahap bagi pelajar cp mencapai tahap yang memuaskan.

    
  Sekian,

1 comment:

  1. Nak tau jgk camane sewajarnye pembelajaran dan pengajaran yg berkesan yg hendak diterapkan dlm sistem pendidikan khas kite..mungkin ideologi di sini dpt membantu para pengkaji meneliti dgn lbh dlm tentang ideoligi ini. Cer doktor buat penyelidikan dgn student dan let see the outcome here.

    ReplyDelete