Tuesday 11 August 2015

Perkembangan Akademik dan Sosial Pelajar CP

PERKEMBANGAN AKADEMIK DAN SOSIAL MURID MURID BERMASALAH PENDENGARAN DALAM PROGRAM INTEGRASI PENDIDIKAN KHAS DI MALAYSIA

Jurnal yang bertajuk "Perkembangan akademik dan sosial murid-murid bermasalah pendengaran dlm program integrasi pendidikan khas di Malaysia " ini diambil daripada majalah masalah pendidikan yang diterbitkan pada tahun 2006. Jurnal ini dihasilkan oleh Mohd Hanafi Mohd Yasin dan Mashitah Khalid. Jurnal ini meninjau perkembangan akademik dan sosial murid bermasalah pendengaran dalam program integrasi pendidikan khas di Malaysia dari persepsi guru. 
     Program integrasi menumpukan kepada kognitif dan kemahiran sosial, di mana objektif umumnya ialah untuk : 
  1. meningkatkan kemahiran berfikir yg melibatkan penyelesaian masalah sosial yg dihadapi oleh murid cp (bermasalah pendengaran)
  2. mengajara bagaimana untuk mencari penyelesaian masalah
  3. memperbaiki sosial, emosi, dan penyesuai personal
  4. interaksi dgn guru dan rakan cp
Program integrasi pendidikan khas ini dilaksanakan melalui sekolah khas bagi murid bermasalah pendengaran.Program integrasi dilaksanakan mempunyai pelbagai faktor antara faktornya adalah untuk kognitif dan kemahiran sosial. Pada asasnya pelajar cp mempunyai kebolehan kognitif yg sama dgn kanak-kanak biasa. Walaubagaimanapun, didapati kebanyakan kanak-kanak pekak menunjukkan pencapaian akademik yg lebih rendah. Bagi perkembangan sosial pula, pelajar cp kurang menyerlah berbanding pelajar tipikal dlm interaksi bersama rakan. Hal ini menunjukkan bahawa pelajar cp merasakan lebih diabaikan dan kurang diterima oleh rakan-rakan lain. serta mereka akan mengasingkan diri.

Dapatan kajian
     Teradapat beberapa persepsi dan tanggapan guru terhadap implikasi program integrasi ini terhadap pelajar cp. Antaranya ialah seperti keadaan komunikasi yg bertambah baik, pencapaian yg baik, keadaan pemikiran pelajar cp dlm menyelesaikan masalah adalah lebih baik dan kemampuan pelajar cp dlm menyelesaikan masalah. 
     Dari segi perkembangan pencapaian pula, kebanyakan guru berpendapat program integrasi ini membantu dlm perkembangan pencapaian. Hasil daripada pencampuran dengan kumpulan pelajar tipikal pelajar cp akan mempunyai kemampuan berbahasa semakin baik. Perkembangan sosial menjadi bertambah baik disusuli dengan penambahbaikan dalam kemahiran berkomunikasi. Pelajar perlu meningkatkan kemahiran sosial bagi memberi kejayaan kepada program integrasi bercampur di antara pelajar cp dengan pelajar normal. 

Kesimpulan
     Persepsi guru terhadap perkembangan akademik dan sosial pelajar cp dlm program integrasi mempunyai perkembangan yg baik terhadap percamouran dgn pelajar tipikal dan berlakunya pergaulan yg baik serta persaingan yg sihat dlm kalangan pelajar normal dan pelajar cp. 

Sekian,

0 comments:

Post a Comment