Saturday 8 August 2015

Hak Pekerjaan bagi Golongan OKU


Faktor yang menghalang Golongan OKU memperoleh pekerjaan

     Seperti sedia maklum hanya 1% sahaja peluang yg ditawarkan kepada OKU. Hal ini menyebabkan pelajar-pelajar yg telah mempunyai kemahiran vokasional tidak merasai pengalaman utk bekerja seperti orang lain. Selain itu juga, disebabkan oleh tahap potensi diri pelajar yg mempunyai masalah pembelajaran yg tidak mencapai tahap yg dikehendaki oleh majikan. Pendek kata tidak sampai 1% pun tahap potensi mereka yg membolehkan mereka diterima oleh majikan. Perkara ini terjadi disebabkan mereka tidak cukup lagi kemahiran yang dipelajari dan hasil yang diperolehi tidak memuaskan hati majikan. Di samping itu juga, masalah ini juga berkaitan dengan sikap majikan yang kurang yakin dgn tahap kebolehan yg ada pada pekerja tersebut. Ini termasuk hal-hal yg berkaitan seperti tidak boleh menyiapkan kerja pada masa yg ditetapkan, tidak boleh bergaul dgn pekerja normal dan cara mereka berkomunikasi. Faktor yg lain pula ialah masyarakat sekitar yg masih memandang rendah terhadap golongan ini. Hal ini mungkin kerana mereka tiada pengetahuan dalam menilai pekerja yg di kalangan orang kurang upaya (OKU). Jika hal-hal sedemikian berterusan, sampai bila-bila golongan ini tidak dapat merasai pengalaman bekerja dan semakin hari semangat mereka akan pudar.
     Memandangkan golongan OKU ini, kebanyakan mempunyai masalah pembelajaran, mereka mempunyai masalah kognitif dan sukar melakukan kerja tanpa bimbingan, maka mereka sukar untuk berusaha mencari peluang pekerjaan yg wujud. Pada masa kini, era teknologi semakin canggih dan penggunaan teknologi turut menjadi keperluan utama bagi setiap manusia. Mereka bukan sahaja tidak mengetahui malah tidak mahir dalam menggunakan peralatan tersebut. Situasi ini menyebabkan mereka sukar untuk mencari peluang pekerjaan yg terdapat dlm laman web yg memerlukan mereka mempunyai kepakaran dalam komputer. 
     Seterusnya ialah berkaitan dengan intrapersonal dan interpersonal dalam pelajar bermasalah pembelajaran ini. Mungkin apabila terjadinya gabungan pekerjaan antara pekerja normal dan pekerja khas ini, akan menyebabkan beberapa konflik, lebih-lebih lagi apabila pekerja normal itu tidak mempunyai pengetahuan dalam menilai pelajar khas. Apa yg dapat diperhatikan pekerja OKU sering mengalami masalah berinteraksi dgn pekerja normal. Hal ini berlaku kerana mereka memandang rendah dengan tahap kebolehan pekerja OKU. Rata-rata golongan OKU juga mempunyai ketidaksempurnaan fizikal. Namun mereka ada kelebihan tersendiri yang pekerja normal pun tiada. Justeru, sebagai masyarakat majmuk kita perlu menerima dan memandang positif terhadap golongan ini. Menjadi OKU tidak bermakna tidak mampu berdikari sendiri, bahkan mereka lebih mampu mencari wang sara hidup dengan menggunakan daya usaha sendiri. 

Sekian,
<Pekerja normal.>

1 comment:

  1. Nak ambil OKU bekerja, tengok kelebihan am n spesifiknye dan bukan fizikalnya. Kekadang hasil kerja OKU adalah lbh baik dan berkualiti berbanding normal.

    ReplyDelete