Tuesday 4 August 2015

Pendekatan, Kaedah dan teknik pembelajaran bagi pelajar bermasalah pendengaran


Guru memainkan peranan penting dalam menyampaikan pengajaran secara berkesan terhadap pelajar cp ini. Guru yg mengajar pelajar cp ini perlu menggunakan pelbagai kaedah pengajaran yg lebih interaktif bagi menarik minat untuk belajar. Kecanggihan teknologi kini seharusnya dimanfaatkan oleh guru utk mengajar pelajar cp yg mempunyai kelemahan dari segi bahasa. Terdapat pelbagai kaedah pengajaran yg dilaksanakan oleh guru semasa sesi pengjaran dilaksanakan bersesuaian dgn tahap kognitif pelajar tersebut. Hal ini bertujuan supaya objektif pengajaran tercapai. Antaranya kaedah pengajaran dengan cerita interaktif (interactive storytelling) yang mewujudkan suasana pembelajaran yang ceria. Kaedah pengajaran ini lebih berbentuk visual. Penggunaan bahan bantu mengajar dalam bentuk visual perlu digalakkan memandangkan mereka mengalami kekurangan dari segi penerimaan maklumat dan kefahaman ayat. Pelajar cp tidak dapat begitu memberi respon yg positif jika guru menggunakan kaedah pengajaran secara tradisional iaitu jikalau guru hanya menggunakan kemahiran menerangkan dan bersoaljawab di dalam kelas. Peluang untuk komuniti pekak belajar adalah luas dan tiada terbatas. Komuniti pekak lebih berfokus kepada kaedah visual yang lebih menekankan kepada imaginasi pelajar itu sendiri kerana mereka tidak boleh berkomunikasi.
     Kelebihan yang diperolehi ketika penggunaan kaedah visual digunakan semasa pdp ialah :
     1. Pelajar cp dapat memahami dgn lebih jelas apa yg disampaikan oleh guru.
     2. Pelajar cp tidak perlu menghafal hanya melihat dan mengingati perkara yg ditunjukkan secara visual.
     3. Guru boleh menekankan bahagian mana yg perlu dihafal dan mudah untuk memberi penerangan
     4. Apa-apa jua perkara, penggunaan visual tersebut akan dirujuk semula
     5. Menetapkan objektif pengajaran dgn lebih fokus.

Kepelbagaian pengajaran yg digunakan bergantung kepada keperluan seseorang guru tersebut dalam mencapai objektif pengajaran. Perkara pertama yg perlu diketahui oleh guru ialah kelemahan pelajar tersebut. Jika guru sudah boleh nampak dan menilai potensi pelajar maka, guru boleh melaksanakan kaedah pengajaran yg sesuai. Pelajar akan rasa seronok untuk belajar dan terus belajar.

Sekian.

0 comments:

Post a Comment