Friday 7 August 2015

Ulasan Jurnal : Kaedah Menangani Kanak-kanak bermasalah Tingkahlaku


Jurnal yang bertajuk "Kaedah Menangani Kanak-Kanak Bermasalah Tingkahlaku" ini dipetik daripada majalah Seminar Kaunseling Keluarga 2008 yang diilhamkan oleh 3 orang pensyarah daripada Fakulti Pendidikan, UTM. Jurnal ini lebih mengupas dan mengenalpasti kaedah untuk menangani kanak-kanak yang bermasalah tingkah laku. Berdasarkan hasil pembacaan didapati jurnal ini lebih memfokuskan kepada kanak-kanak normal akan tetapi pada hakikatnya masalah tingkahlaku juga kerap dilakukan oleh kanak-kanak berkeperluan khas. Hal ini kerana mereka mempunyai kepelbagaian tingkahlaku yang negatif berbanding positif. Pihak-pihak yang terbabit perlu melaksanakan beberapa strategi untuk mengurangkan tingkah laku mereka walaupun mengambil masa yang panjang. 
     Di dalam jurnal ini, ia menyentuh tentang beberapa aspek yang berkaitan dgn tingkah laku kanak-kanak tersebut. Antara aspek yang diutarakan ialah seperti kriteria utk mengenalpasti masalah t/laku, faktor penyebab, kaedah menangani dan contoh situasi yang berlaku. Jika dilihat dari segi kaedah menangani tingkah laku, ia amat berbeza di mana jika dilakukan terhadap kanak-kanak berkeperluan khas, ia lebih berbentuk modifikasi t/laku yg dilakukan utk mengubah tabiat kanak2 tersebut kpd menjadi lebih baik.
     Apa yang dapat diulaskan daripada jurnal ini ialah tentang masalah t/laku kanak2 yg bermasalah. T/laku bermasalah dan kurang kemahiran penyesuaian diri adalah suatu keadaan yg biasa terjadi dlm kalangan kanak-kanak dan remaja yg bermasalah khususnya mereka yg mengalami masalah pembelajaran yg kritikal. Antara kategori masalah pembelajaran kritikal ialah seperti Hiperaktif, autisme, terancat akal dan epilepsi.

Ulasan akademik
     Berdasarkan dapatan yang diperolehi drpd jurnal, terdapat beberapa faktor yg dikenalpasti dan yang perlu diambil kira semasa menilai samada t/laku itu normal atau tidak normal melalui beberapa aspek iaitu kekerapan berlakunya t/laku di mana semasa proses pembelajaran berlaku guru memerhatikan kekerapan t/laku yg dilakukan oleh murid samada berlaku dgn kerap atau hanya berhenti selepas dimarahi guru. Aspek yang lain pula ialah dari segi kekuatan t/laku pelajar tersebut menerusi kesannya terhadap proses pengajaran di dlm kelas. Selalunya, t/laku yg berbentuk ganas atau agresif pasti akan menimbulkan kekecohan di dlm kelas dan secara tidak langsung akan menjadi punca ketidakselesaan dgn murid yg lain.
     Dalam skop pendidikan khas murid-murid tersebut melakukan t/laku yg amat keterlaluan sehingga sukar dikawal. Ia hanya boleh dikawal melalui beberapa strategi dan pendekatan yg dilakukan oleh pihak yg berkaitan spt guru dan ibu bapa. Oleh yg demikian, objektif pengajaran tidak dapat di sampaikan walaupun menerima respon positif drpd murid. Dalam melayani t/laku murid bermasalah pembelajaran tahap kesabaran yg tinggi perlu ada dan tindakan agresif terhadap murid tersebut perlu dielakkan. Antara jenis t/laku yg dipamerkan ialah seperti t/laku  yg mengganggu, suka mengejek, tidak mendengar arahan guru serta merayau-rayau. Bagi t/laku yg berulangan pula seperti tabiat yg sering dilakukan oleh kanak-kanak autistik di mana gemar memusing roda, atau menanya soalan berulang kali. T/laku agresif pula seperti mencederakan org lain, merosakkan harta benda atau selalu menjerit. Tabiat ini sering menimbulkan kekecohan di dalam kelas. 
     Justeru itu, bagi murid bermasalah pembelajaran utk mencapai tahap kejayaan akademik adalah amat sukar. Hal ini disebabkan faktor t/laku mereka yg agak tidak terkawal dan tidak mahu mendengar arahan guru dan ibu bapa. Walaupun pelbagai kaedah mengajar dilakukan, namun murid-murid tersebut masih tidak dapat menerima apa yg dipelajari di sekolah utk jangka masa yg panjang. Di samping itu juga, bergantung kpd suasana di dlm kelas yg merupakan punca ketidaksampaian objektif pengajaran tercapai. 

Strategi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
     Berdasarkan kpd jurnal, kaedah menangani t/laku lebh memfokuskan kpd keadaan pelajar secara umumnya, iaitu mengaitkan dgn peranan sistem kekeluargaan, kemahiran keibubapaan, pendidikan anak-anak, pendekatan terapi dan pendekatan bersepadu. Untuk menangani masalah t/laku murid2 berkeperluan khas pula memerlukan pendekatan dan teknik yg bersesuaian memandangkan mereka mempunyai tahap intelek yg rendah. Kaedah menangani t/laku ini mempunyai dua aspek iaitu samada meningkatkan atau mengurangkan t/laku tersebut. Terdapat beberapa strategi dlm meningkatkan t/laku positif di kalangan kanak-kanak khas antaranya ialah seperti peneguhan positif, pembentukan, modeling, ekonomi token dan lain-lain. Peneguhan positif ialah proses pemberian ganjaran kpd t/laku yg sesuai. 

Implikasi terhadap murid
     Merujuk kepada jurnal yg dikaji ini, kaedah untuk menagani t/laku lebih kpd kaedah yg bersifat holistik di mana semua pihak yg rapat dgn murid mengambil peranan masing-masing dalam memastikan berlakunya perubahan t/laku negatif terhadap seseorang. Antara pihak yg bert/jawab ialah seperti dlm sistem kekeluargaan iatu sendiri, pihak ibu bapa serta teknik pendedahan pendidikan yg dilakukan kpd murid tersebut. Tahap penerimaan diri kanak-kanak berkeperluan khas ini berada di tahap yg rendah memandangkan mereka menganggap diri mereka tidak berguna dan kerap menyusahkan org lain termasuk pihak yg terdekat. Akibat drpd persepsi itu, mereka sering mengasingkan diri dan melakukan t/laku yg pasif di mana ia bertujuan utk menarik perhatian org di sekeliling dan melakukan sesuatu agar diberi keutamaan.

Cadangan
  • Sewajarnya setiap guru pendidikan khas disarankan supaya dapat memahami t/laku yg wujud dlm diri setiap anak muridnya. Hal ini memudahkan guru utk menangani masalah t/lau pasif melalui beberapa kaedah yg bersesuaian supaya tidak mengganggu suasana pembelajaran di dlm kelas.
  • Kaedah-kaedah yg dilakukan utk menangani masalah t/laku pasif murid-murid khas haruslah mampu memberi keberkesanan dan kesesuain. Sebelum melakukan kaedah tersebut, guru terlebih dahulu perlu melakukan pemerhatian utk mengetahui kekerapan t/laku yg dilakukan di dlm kelas. Apabila guru sudah dapat menengenalpasti, barulah kaedah dirancang dan bersesuaian dgn hukuman yg dikenakan.
  • Pihak ibu bapa perlu bert/jawab dlm melayani karenah dan mengetahui bagaimana kaedah terbaik utk mengurangkan t/laku pasif mereka. Ibu bapa serta ahli keluarga yg lain perlu memberi sokongan yg padu supayan mereka tidak merasa tersisih dan sentiasa bersemangat utk belajar sesuatu yg baru dan meningkatkan prestasi dlm bidang masing-masing.
Kesimpulan
     Hasil drpd kajian terhadap jurnal ini didapati terdapat perbezaan dlm menangani t/laku pasif antara golongan normal dan golongan berkeperluan khas. Oleh yg demikian, pihak yg tertentu spt ibu bapa atau keluarga dan guru perlu mengetahui dan memerhatikan setiap t/laku yg dilakukan dan melakukan pemerhatian sekiranya terdapat perubahan t/laku.Kaedah-kaedah yg dilaksanakan perlu bersesuaian dan mendatangkan keberkesanan yg positif. Disamping itu juga, sistem kekeluargaan menjadi aspek penting dlm mendorong kpd perubahan t/laku kanak-kanak ke arah kebaikan supaya dpt mengembangkan potensi diri masing-masing.

0 comments:

Post a Comment