Monday 10 August 2015

Kaedah Pembelajaran bagi Masalah Bahasa dan Pertuturan

KAEDAH PEMBELAJARAN UNTUK MURID-MURID BERMASALAH BAHASA DAN PERTUTURAN.


Dalam proses pembelajaran utk berkomunikasi, kanak-kanak akan menggunakan pelbagai strategi utk menyampaikan mesej dan juga memastikan org di sekelilingnya dapat menerima dan memahaminya. Namun begitu, setiap strategi adalah berbeza bagi setiap kanak-kanak dalam membina bahasa pertuturannya sendiri. antara strategi yang dilakukan ialah :

     a) Peniruan (imitation)
     - Perkembangan awal pertuturan kanak-kanak adalah bermula dgn proses mendengar dan meniru pertuturan org dewasa. Proses peniruan ini kadangkal memberikan impak yg positif dlm perkembangan pertuturan kanak-kanak. Begitu juga dgn kanak-kanak pendidikan khas. Mereka mempelajari sesuatu perkataan adalah dgn meniru semula sebutan ibu bapa, guru, dan ahli keluarga di sekeliling yg sering berkomunikasi dengannya. Cara imitasi atau peniruan yg terbaik untuk  membentuk perkembangan bahasa dan pertuturan kanak-kanak ialah dgn cara "tiru" dan "terang". Maksudnya di sini ialah ibu bapa atau guru menyebut sesuatu ayat atau perkataan dan diikuti dgn menerangkan juga maksud bagi perkataan atau ayat tersebut.
Misalnya , "itu bas kuning ". kata ibu
                 "bas kuning ? " tanya si anak.
                 "ya, bas kuning akan bawa kamu ke sekolah.
     Perkara yg paling utama dlm proses perkembangan peniruan ialah kanak-kanak belajar berkomunikasi melalui mendengar bunyi huruf dan perkataan dalam bahasa tersebut. Manakala, bagi kanak-kanak bermasalah bahasa dan pertuturan, proses peniruan sama diaplikasikan seperti apa yang berlaku pada kanak-kanak berkeperluan khas. 


     b) Pengukuhan (reinforcement)
Dalam perkembangan awal bahasa kanak-kanak, pengukuhan adalah merujuk kepada bagaimana orang dewasa memberi peneguhan terhadap perkembangan bahasa yang ditunjukka oleh anak-anak mereka dlm pelbagai cara. Begitu juga dgn kanak-kanak yg mengalami masalah bahasa dan pertuturan, setiap dari kemajuan yg mereka tunjukkan perlu memberikan satu peneguhan supaya mereka lebih bersemangat.
     Terdapat pelbagai cara utk memberi peneguhan kpd kanak-kanak iaitu dgn cara memberi pujian tiap kali kanak-kanak tersebut dpt menyebut perkataan dgn betul. Galakan utk bertutur dgn lancar dan betul juga amatlah penting. Cthnya: kanak-kanak yg mengalami masalah gagap, amat perlukan galakan dari guru supaya dapat mencapai suatu tahap yakin utk cuba bertutur dan lebih lancar utk berkata-kata.

     c) Pembetulan (correction)
Pembetulan perkataan juga adalah termasuk dalam kategori peneguhan kerana ia memerlukan respon drpd kanak-kanak tersebut. Namun begitu, pembetulan tidak begitu membantu dalam meningkatkan kemahiran komunikasi kanak-kanak. Hal ini kerana pembetulan yang kerap, akan mematahkan semangat kanak-kanak tersebut utk terus bertutur dan berkomunikasi dengan guru. Ia akan merasa rendah diri dan kurang keyakinan utk berkomunikasi. Guru sepatutnya tidak terlalu menegur atau memberi tekanan kpd kanak-kanak yg mengalami masalah pertuturan sekiranya dia melakukan kesalahan dlm sebutan perkataan  atau ayat. kaedah pembetulan dilakukan mengikut kesesuaian ayat, serta kesediaan kanak-kanak tersebut.

Oleh yg demikian guru tidak seharusnya terlalu memaksa atau cuba utk membetulkan kesalahan sebutan atau perkataan yg dilakukan oleh kanak-kanak sekiranya mereka berkali-kali gagal membetulkan kesalahn tersebut. 

Sekian,

0 comments:

Post a Comment