Wednesday 24 June 2015

DiLema Pemuda tanpa Suara


Aku merenung ke luar jendela. Terlihat sepasang sahabat sedang rancak berbual dengan agresifnya.Sahabatnya juga turut memberi respon dengan bertepok tampar bahu rakannya.nampak benar mereka sedang berbual tentang sesuatu yang menggembirakan hati.Apa yang dibualnya langsung tidak dapat kudengari.hanya gerakan bibir yg dapat kuamati dari jauh. Di sudut hati kecilku "Alangkah baiknya jika aku turut dapat berkata-kata, berbual-bual seperti mereka juga.Ya..aku memang tidak boleh bertutur apatah lagi mendengar seperti rakan-rakan normal yg aku lihat sebentar tadi. aku tidak dapat berbual dgn ibu ku, aku tidak boleh bergaul dengan rakan normal yg lain kerana mereka tidak memahami apa yg aku perkatakan. mereka juga tidak dpt mentafsir segala apa yg aku pendamkan dlm jiwa ini. Dari jauh sudut hatiku tersemat jua rasa ingin turut sama-sama rancak dan petah berkata-kata di khalayak ramai. Namun......

Namun, aku tidak pernah putus asa, malah tidak pernah berasa kecewa dgn apa yg telah Tuhan takdirkan dgn kecacatan yg diberi ini. walaupun aku insan yg tidak sempurna, tidak mustahil aku tidak boleh menempa kejayaan seperti org lain juga.apa yg perlu ada ialah semangat dan kecekalan hati dalam mengharungi segala cabaran untuk menjadi orang yg berjaya. segala nasihat yg diberikan oleh guruku akan aku manfaatkan dalam meniti arus perjalanan hidupku.


Aku punyai bakat, aku punyai tekad, aku punyai cita-cita yg bakal kukecapi satu hari nanti. Siapa kata insan 'bisu' seperti golongan kami ini tidak boleh mencipta nama di persada dunia. Tunggu dan lihat sajalah. Tepuk dada tanya hati. andai naluri ku berkata-kata ingin berjaya, kejayaan itu PASTi dalam genggaman. akan kubuktikan pada mereka semua bahawa orang seperti aku tetap boleh berjaya dan terus berjaya. biarlah mereka berterusan memperlekehkan bakat yg ada pada diriku.

semoga segala angan-angan ku ini akan dikecapi suatu hari nanti.

Luahan hati,
"Pemuda tanpa Suara" 

'Pemuda Tanpa Suara"

0 comments:

Post a Comment