Wednesday 23 September 2015

Murid Pintar Cerdas dan Berbakat

Konsep Pintar
Individu pintar mempunyai kebolehan, bakat dan personaliti yang berbeza. Walau bagaimanapun, sebahagian besar individu yang dikategorikan sebagai pintar dibezakan drpd individu lain berdasarkan kecerdasan yang superior, yang diukur menggunakan ujia kecerdasan. Menurut Piechowski (1979) mengatakan istilah kepintaran berdasarkan perkembangan yg dapat dicapai seseorang individu dalam keadaan optimum. Kepintaran juga merangkumi bakat istimewa, kebolehan dan keterujaan yg amat mendalam yg diluahkan dlm lima mod iaitu mod psikomotor, mod sensual, mod intelektual, mod imaginatif dan mod emosi. 

Murid-murid pintar cerdas dan berbakat ialah mereka yang mempunyai keupayaan tinggi dalam bidang yg dihargai masyarakat. Murid-murid itu terdiri drpd mereka yg memaparkan pencapaian atau mempunyai potensi kebolehan seperti berikut :

1. Kebolehan intelek umum iaitu kecerdasan yang tinggi berasaskan ujian IQ atau ujian kecerdasan yg lain.
2. Pemikiran yang kreatif atau produktif iaitu kebolehan yg tinggi utk menghasilkan gagasan idea yg baru, dinamik dan bermanfaat.
3. Kebolehan kepimpinan dan sosial iaitu kebolehan yg tinggi dlm menggerakkan org lain utk mencapai matlamat yg sama .
4. Kebolehan seni iaitu bakat yg tinggi dalam bidang lukisan, bacaan al-Quran, ukiran, drama, muzik, atau aktiviti kesenian yg lain.
5. Kebolehan psikomotor iaitu kebolehan yg tinggi dlm bidang olahraga, mekanik atau sebarang kemahiran yg mambabitkan penyelarasan aktiviti motor yg canggih.

Ciri-ciri murid Pintar Cerdas
  • Murid pc (pintar cerdas) mempunyai perasaan curiga dan naluri ingin tahu yg amat tinggi dan pada kebiasaannya hal ini menyebabkan mereka lebih suka dan kerap bertanya.
  • Jika bertanya, mereka lebih berminat untuk mendapatkan jawapan yg baru dan mencabar.
  • Murid pc mempunyai idea-idea baru yg amat kreatif dan kadang kala agak pelik.
  • Murid pc menggunakan sesuatu kaedah atau memberikan cadangan yg tersendiri utk menyelesaikan sesuatu masalah.
  • Murid pc mudah jemu terhadap sesuatu yg berbentuk fakta terutama yg berbentuk hafalan.
  • Mereka mempunyai daya imaginasi yg amat tinggi, imaginasi yg aktif dan pelik serta mempunyai keupayaan yg tinggi utk merealisasikan imaginasi tersebut.
  • Mereka boleh memahami, bercakap, menulis dan membaca serta berinteraksi dgn orang dewasa pada peringkat umur yg awal.
  • Mereka mampu memproses dan menganalisis maklumat secara lebih matang dan meyakinkan. 

0 comments:

Post a Comment