Saturday 31 October 2015

Menilai Kanak-kanak Prasekolah yang Lembab






Pakar kanak-kanak menyarankan agar kanak-kanak yg mengalami masalah perkembangan perlu dikenalpasti sejak awal lagi supaya rancangan pemulihan atau pengayaan dapat diatur untuk nya. Faktor-faktor negatif yang mempengaruhi perkembangannya perlu dikenalpasti untuk membolehkan pakar-pakar merancang program pemulihan dari peringkat awal lagi. Banyak kajian telah menunjukkan bahawa intervensi awal lebih membawa manfaat drpd intervensi yg dijalankan apabila si anak itu sudah dewasa.

Faktor seseorang anak itu lembap ialah mempunyai prestasi inteleknya yang boleh dikaitkan dgn faktor biologi (baka) dan faktor budaya atau kekeluargaan. Faktor baka banyak mempengaruhi prestasi intelek seseorang kanak-kanak tetapi tanpa persekitaran yg optimum, kanak-kanak itu tidak dapat mencapai potensi yg optimum. Jika penilaian terhadap kanak-kanak prasekolah yg lembab dilaksanakan dari awal-awal lagi, program pembelajaran masa depannya dapat diaturkan. Ibu bapa perlu mengetahui kekuatan dan kelemahan anak mereka.

Untuk menilai seseorang kanak-kanak prasekolah yg lembab, pengetahuan dlm bidang patologi pertuturan, dan pendidikan diperlukan. Pakar tersebut juga akan menentukan samada masalah perkembangan yg dialami oleh seseorang kanak-kanak adalah disebabkan oleh faktor baka, kurang zat pemakanan atau kurang rangsangan. Mereka lah yg bertanggungjawab membuat penilaian yang betul.

Kebanyakan ibu bapa yg mempunyai anak yg bermasalah dapat mengesan jika ada sesuatu yg tidak kena pada anak mereka. Dari aspek perkembangan bahasa, mungkin kanak-kanak tersebut tidak boleh menuturkan patah perkataan yg betol. Manakala pada peringkat perkembangan kognitif pula, kanak-kanak tersebut mungkin masih tidak boleh mengeja dan mengenal huruf pada peringkatan yang sepatutnya. Secara umumnya, kanak-kanak yg berusia 3 1/2 tahun yg hanya boleh menuturkan beberapa patah perkataan sahaja tetapi boleh menuturkan beberapa patah perkataan sahaja memerlukan perhatian yg khusus dari ibu bapa dan guru. 

Pemeriksaan perkembangan kanak-kanak prasekolah yg lembab perlu dijalankan utk menentukan tahap perkembangannya dlm aspek spt pergerakan motor halus, kemahiran kendiri dan juga kemahiran sosialnya. Jika dia mempamerkan tingkah laku yg abnormal spt kurang perhatian, terlalu aktif atau tidak mahu bergaul dgn org lain perhatian sewajarnya perlu diberikan kerana ini boleh menjejaskan perkembangan bahasanya. Penilaian awal ke atas kanak-kanak prasekolah yg dikhuatiri lembab akan membantu para profesional, ibu bapa dan jabatan pendidikan menentukan samada boleh ditemoatkan di sekolah biasa, ataupun di sekolah yg menawarkan pendidikan khas supaya perkembangan diri kanak0kanak tersebut terjamin. 

Sekian.

0 comments:

Post a Comment